Sfânta Treime - Trinitatea Divinității - maria.filipoiu

SFÂNTA TREIME - TRINITATEA DIVINITĂȚII

*Trinitatea e în toată zidirea lui Dumnezeu: Credință, Iubire, Viață, Natură.
- Credința e Trinitatea Divinității: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt - Biserica lui Hristos.
- Iubirea e fundamentul Vieții - pruncul se naște din mamă și tată.
- Omul este imaginea Sfintei Treimi, alcătuit după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.
- Natura are trei componente: Apă, Aer, Foc. - Maria Filipoiu

„Omul a fost creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu"  
Geneză: 1; 26-27  
 
Sfânta Treime este sărbătoarea Divinității și a fost aşezată a doua zi după Pogorârea Sfântului Duh. Atunci a fost dezvăluită oamenilor şi a treia componentă a Sfintei Treimi - Sfântul Duh - pentru a se adeveri că mântuirea oamenilor este lucrarea lui Dumnezeu, Unul după fiinţă, dar care are trei componente spirituale sau ipostasuri: Tatăl, Fiului şi Duhul Sfânt.  
„Învățătura despre Sfânta Treime este greu de înțeles, dar este spre folosul nostru să înţelegem câte ceva. Este absolut necesar să cunoaștem despre Sfânta Treime cât este cu putinţă omului.  
Dar oricât am învăţa, nu-i destul căci nici îngerii, nici heruvimii, nici serafimii nu pot dogmatisi şi teologhisi despre Preasfânta Treime, însă toţi suntem datori să învăţăm cât putem." Pr. Ilie Cleopa.  
 
Entitățile Sfintei Treimi sunt Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh.  
Tatăl este nenăscut şi nu are componentă materială, fiind Duhul Creator. El este izvorul celorlalte două entități componente.
Fiul este născut din Duhul Tatălui mai înainte de toţi veci, precum se naşte cuvântul din minte, iar Duhul Sfânt purcede din Tatăl şi Se trimite în lume prin Fiul.  
O imagine a Sfintei Treimi suntem noi oamenii, care avem rațiune cuvânt şi duh, căci suntem creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.  
 

Rusaliile în tradiții și superstiții
 
- În ziua de Rusalii, credincioșii duc la Biserică, frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor de foc semne ale coborârii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvântate şi împărţite credincioşilor.
Rusaliile au devenit, pe lângă Paşti, a doua sărbătoare rezervată botezurilor.
- Credința populară spune că Rusaliile sunt duhuri asemănătoare Ielelor, care umblă prin văzduh începând cu ziua de Rusalii şi provoacă mult rău oamenilor: îi pocesc, îi schimonosesc sau îi înnebunesc pe toţi cei care nu le respectă ritualurile. De aceea, credincioșii nu lucrau nimic în toate miercurile de la Rusalii până la Duminica Mare.  
- Pentru a apăra gospodăria de invazia acestor spirite, în sâmbăta Rusaliilor oamenii obișnuiesc să pună ramuri verzi de tei la intrările în casă și la porți.
- În ajun de Rusalii, de Sâmbăta Morților sau Moșii de vară, se dau de pomană vase de lut sau de porţelan, căni, străchini şi vase de lemn împodobite cu flori şi umplute cu lapte, vin sau apă. Mormintele sunt curăţate şi împodobite din timp, iar lumânările ard pe timpul slujbei.  
- La porțile cimitirelor sau în curțile bisericilor se întind mese pline cu colaci şi sticle de vin împodobite cu verdeaţă şi flori şi au loc slujbe de pomenire, oficiate de preotul satului, după care acesta parcurge întregul cimitir pentru a sfinţi fiecare mormânt. Apoi, sătenii îşi oferă unii altora bucatele sfinţite sau le împart săracilor.  
- Unele ramuri de tei de la Rusalii sunt păstrate peste vară, fiind folositoare în ritualuri de alungare a furtunilor şi a grindinii, când se abat peste culturile din grădini. (Creștin Ortodox)  
- Începutul credinței este și începutul rugăciunilor către Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt - Sfânta Treime, pentru creștinii ce nădăjduiesc în puterea Credinței.
- Credincioșii se închină, făcându-și semnul Sfintei Cruci și numind pe cele trei duhuri care o alcătuiesc:
„În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.”
Rugăciunea Sfintei Treimi este purificatoare prin invocarea spiritelor divine - Trinitatea  
 
  Rugăciunea SFINTEI TREIMI
„Preasfânta Treime, mântuiește-ne pre noi...".  
 
"Doamne, curățește păcatele noastre;  
Stăpâne, iartă fărădelegile noastre;  
Sfinte, cercetează si vindecă neputințele noastre, pentru numele Tau".  
Spunând: „Doamne", „Stăpâne" sau „Sfinte", putem înțelege fiecare componentă a Sfintei Treimi.  
 
„Se stabilește, astfel, lucrarea Sfintei Treimi în orice rugăciune a Bisericii.  
Când ne rugăm Duhului să se salășluiască întru noi, în El aflăm pe Tatăl și pe Fiul.  
Rugându-ne Fiului, El ni se arată prin Duhul Sfânt si prin voința Tatălui, descoperind oamenilor şi a treia entitate - Sfântul Duh - care se alătură Tatălui Dumnezeu și Fiului Hristos, spre a se adeveri lucrarea Creatorului în mântuirea omenirii.
Chemându-l pe Tatăl nostru, Numele și Împaratia Sa ni se dezvăluiesc, pentru a arăta că mântuirea oamenilor este lucrarea lui Dumnezeu, Unul după fiinţă, dar care are trei feţe sau ipostasuri: Tatăl, Fiului şi Duhul Sfânt. Tatăl este nenăscut şi nu are substanță. El este izvorul celorlalte două entități: Fiul este născut din Tatăl mai înainte de toţi veci, precum se naşte cuvântul din minte, iar Duhul Sfânt purcede din Tatăl şi Se trimite în lume prin Fiul.
     O imagine a Sfintei Treimi suntem noi oamenii care avem minte, cuvânt şi duh, căci suntem creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.
Creştinul este şi trebuie să fie permanent un locaş al Presfintei Treimi: Tatăl se sălăşluieşte mai ales în voinţa noastră. Iisus Hristos dăinuie  în mintea noastră, iar Duhul Sfânt, pe Care Îl primim la botez, se odihneşte în inima noastră.” -  Părintele Ilie Cleopa.
Astfel se vede lucrarea Sfintei Treimi în orice rugaciune a Bisericii. Dacă ne rugăm Duhului să se sălășluiască intru noi, aflăm pe Tatal și pe Fiul. Daca ne rugam Fiului, El se înfățișează prin Duhul Sfânt și prin voința Tatălui. Daca ne rugam Tatălui nostru, Numele și Împărăția Sa ni se oferă spre părtășire.
Rugăciunea se încheie cu închinarea ei:
„În numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh, acum și pururea, în vecii vecilor!
Amin!

Maria FILIPOIU - U.Z.P.R


Distribuie:






Împărtăşeşte-ne opinia ta:

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.