- Acasă
- Păpușarnița
Trei tovarăși fârtați, așa și-au spus. Tustrei răpiți din leagăn, după cum auzise vorbindu-se în anii dintre cele două războaie mari care cotropiseră lumea și aduseseră atâta nenorocire printre oameni. Pe la 1925, după ce-și desăvârșise învățătura și părăsise Cetatea Babarului, Zane luase drumul peregrinărilor, așa cum îi stătea bine unui solomonar împlinit. Era tânăr, în plină forță. Cu plete roșcate, cu ochii mari, dornici de cunoaștere, îmbrăcat modest în haine cernite. Străbătea ținuturi, dormind sub cerul liber, în vreo coșmelie dosnică ori la marginea pădurii. Poposea pentru puțină vreme într-un loc, nevrând să iasă prea mult în evidență. Laptele, mierea și un codru de brânză primite de la țăranii de prin satele risipite prin văi și peste câmpii îi erau de ajuns. Așa cum fusese învățat, arunca pe ape ce-i prisosea, ca să potolească duhurile cele rele. Odată ieșit pe porțile Cetății și intrat în lumea oamenilor obișnuiți, Zane simțise că se născuse a doua oară. Uimirea i se citea pe chip la fiecare pas, căci, deși mintea îi era plină de atâta învățătură despre omenire și despre mersul ei prin veacuri, simțurile îi deschideau porți neștiute până atunci. Lumea de afară, așa cum o percepea în acele prime clipe, nu se asemăna întru totul cu cele citite în cărți și descoperite din spusele maeștrilor. Întinderile nesfârșite de verdeață, de semănături, casele care i se iveau în cale, grădinile înflorite, târgurile încărcate de roade și de neguțători afabili, orașele zgomotoase vuind de mașinării despre care doar citise și doldora de oameni de toate soiurile și semințiile, clădirile impozante cu basoreliefuri spectaculoase și dantelării de piatră, mușterii cilibii care umpleau terasele stând la taifas, femeile grațioase lunecând ca un abur prin mulțimile pestrițe, lumina soarelui prelingându-se pe suprafețe, picurată peste crengi și ierburi, toate la un loc și multe altele le privea cu nesaț, îmbătat de atâta revărsare de culori, sunete și forme. Trăirile care îl răscoleau erau și ele la fel de diferite, de la uluire și teamă, la dezgust, neputință, dorinți și extaz. Lumea în care fusese slobozit clocotea în aceeași măsură de bine și de rău și Zane era asemeni unui copil așezat în fața unei grămezi imense de jucării, uimit de atâtea forme și culori și neștiind ce să aleagă. Maestrul Salman și suita lui de înțelepți îl însoțiseră o vreme într-o tăcere adâncă, coborând abrupt printre stânci, până când ieșiseră la un drum străbătut de care. Abia atunci îi scoseseră panglica neagră cu care fusese legat la ochi și îi înmânaseră Cartea cea Mare pe care fiecare ucenic o primea la plecare și care urma să-i fie îndrumar în călătoria lumească. Coborâseră, așa cum își dăduse seama, destul de mult, astfel încât Cetatea rămăsese pierdută undeva, înspre înălțimile amețitoare ale muntelui. Și așa trebuia să rămână pe vecie pentru el și pentru toți ceilalți, odată ieșiți pe porțile ei și intrați în lumea obișnuită. Zane primise cele cuvenite, le așezase în traista din piele pe care o aruncase vesel pe umăr și își luase rămas bun, înclinându-se înaintea fiecăruia dintre însoțitori. Mărețul Salman îi luase capul între mâinile albe, fine ca o mătase, îl privise adânc în ochi și-i urase să aibă o călătorie lungă și împlinită. Să nu uite cele învățate, să le respecte și să le urmeze cu folos în lumea în care avea să trăiască. Zane îngăimase câteva cuvinte de mulțumire și pornise, apoi, pe drumul îngust, fără a mai privi înapoi, așa cum, de altfel, se cădea. Așa își începuse călătoria cea mare prin lume. Fără lacrimi, fără regrete și fără dorința de a se mai întoarce vreodată în Cetate.
Într-unul din sate se oprise să-și odihnească trupul obosit de calea bătătorită de care, brăzdată de ploi și uscată de soarele încins al amiezilor de vară. Îi plăceau satele. Erau mai retrase, cu lume mai puțină și mai tăcută. Oamenii își vedeau de ale lor, trudeau la câmp ori prin ogradă, fără să pândească străinii pe la porți. Câte un câine jigărit mai ridica privirea spre trecători, mârâind timid. La marginea unei livezi, Zane găsise un ascunziș încropit din crengi de alun. Se uitase în jur cu fereală și stătuse întins câteva ore bune. Reușise, de bine, de rău, să-și mai vină în fire. Îl dureau picioarele, căci drumurile de țară erau pline de hârtoape, iar încălțările lui se ponosiseră. Intrase în livadă să ia o poamă și acolo dăduse peste o arătare albită de vreme, o tărancă îndoită de spate care-l țintuise cu o privire neagră răsărită de jos, căci capul îi stătea plecat, ca și cum ar fi vrut să pupe o mână de om de seamă. Trupul firav și-l sprijinea cu mâini tremurânde de o bâtă groasă. Pe chipul mic, timpul sculptase râuri adânci. O basma neagră îi ascundea părul cărunt. Două trei fire rebele i se revărsau printre ridurile obrajilor pământii, împletindu-se cu cele, la fel de sure, răsărite din barba scofâlcită. Un miros de busuioc se răspândise în aer, amețitor. Cândva, își spuse Zane, bătrâna asta a fost, fără doar și poate, o fetișcană frumoasă, înaltă și subțire, așa cum văzuse el prin satele pe care le străbătuse. Tresărea la fiecare apariție a lor și le privea cu ochi mari, minunându-se de atâta frumusețe. În Cetatea Babarului le întâlnise în basmele citite ori spuse în serile cu povești, la lumina opaițelor. Povestitorul așezat, așa cum cerea ritualul, pe o pernă în mijlocul ucenicilor care alcătuiau cu trupurile lor cercul magic al povestirii le deschidea porțile închipuirii, rostind incantații în versuri, parastisind fiecare scenă ca un artist. Domnițele apăreau prin fața ochilor lor închiși atât de clare, încât le simțeau suflarea. Neapărat frumoase, cu ochi strălucitori și cosițe lungi care le învăluiau siluetele fine. Povestitorul își potrivea glasul după cum cerea fiecare reprezentare, modulându-l în fel și chip, trezindu-le imaginația. Uneori, domnițele erau blestemate de o zână rea care le preschimba în păsări ori în animale. Sufereau cumplit, pierzându-se prin păduri întunecate ori prin ape adânci. Într-un târziu, după nenumărate peripeții, erau readuse la starea de dinainte prin magia înfăptuită de o zână bună. Alteori, erau răpite de căpcăuni și închise în turnuri, salvate, mai apoi, de prinți semeți, urcate pe cai și purtate spre palate strălucitoare, să le fie soții și să trăiască fericiți până la adânci bătrâneți.
– Bună să-ți fie inima, bălmăjise bătrâna cu glas răgușit. Îi aruncase o privire scrutătoare și rece și Zane se făcuse mic, neîndrăznind să deschidă gura. Rămăsese așa, în fața ei, ca un școlar pedepsit. Bătrâna își muiase glasul.
– Hai mai aproape și ia-ți poama, adăugase ea. Hai, flăcăule, că nu mușc. Ia poama asta și mai ia și altele, dacă îi vrea. Lasă că te știu eu, șopti ea abia auzit, te știu din poveștile lui Moș Leanu clopotaru, fie-i țărâna ușoară. Povestea pe la clăci despre pruncii însemnați cu căiță hrăpiți de hultani, duși în fundurile pământului în grea taină și legați pe veci de lumea lor prin însemnu acela roșu pe care ți l-au prins și ție la gât. Nu mai știa nimeni în veci de ei, mamele îi plângeau cât îi plângeau, apoi, după o vreme, îi uitau și făceau alții. Pruncii aceia creșteau nevăzuți de nimeni, în creierii munților. Așa povestea Moș Leanu, fie-i țărâna ușoară. Apoi, erau aruncați în lume, să împlinească cine știe ce rânduieli neștiute de noi, oameni fără minte multă. Așa-i, maică?
Zane nu-i răspunsese. O privise nedumerit ca pe o făuritoare de ciudese din cele sfinte, se apropiase, culesese o poamă și, așa cum obișnuia, se făcuse nevăzut, fără să rostească o vorbă de mulțumire, apoi, luând-o la goană pe sub fânețe, intrase în pădurea din apropiere. Își dusese mâna la gât și strânsese cu putere piatra de oricalc pe care o purta de când se știa. Așadar, cândva, înainte de încăperea de piatră rece și neprimitoare care-i devenise casă, avusese și el, pentru un răstimp destul de mic, un leagăn și-o mână care-l mișcase în ritmul unui cântec blajin în cine știe ce casă de oameni înstăriți ori sărmani. În drumurile lui, văzuse mame strângându-și copiii la sân, le auzise glasurile cântătoare. Auzise, mai apoi, și despre copiii născuți cu căiță, despre răpiri și despre tot felul de alte întâmplări pe care oamenii de rând le puneau pe seama celor ca el. Că era sau nu adevărat, n-ar fi știut să spună. El se trezise acolo, în peștera de sub munte și, însemnat cum fusese, ajunsese să trăiască ascuns de ochii lumii, în tovărășia fârtaților săi, Dionisie Sarabeanu și Apold Feber Abarian. Se legase de ei încă din primii ani. Cu timpul, pe măsură ce crescuse, își dăduse seama că prezența lor însemna pentru el putere, dorință și sete. Puterea de a rezista provocărilor de tot soiul care i se iveau în cale în Cetatea cea mare, dorința de a răzbate și de a reuși să iasă la liman și setea de libertate. În anii petrecuți în peșteră, învățase să se apere și să-i apere. Când părăsise Cetatea, Dionisie mai avea de stat încă doi ani, iar Apold, trei. Urmau să se întâlnească ei cumva, lumea era mică, își spuseseră. Dar lumea din acele vremuri alunecase fără vrerea ei în mlaștina discordiilor, a nelegiuirii și spaimei și Zane îi căutase zadarnic prin târguri, prin orașele și prin satele pe care le colindase. Nici urmă de cei doi. Și timpul trecuse pe nesimțite. Războiul cel mare, primul, trecuse de oarece vreme, lăsând pământul însângerat și oamenii îndurerați. Ecourile lui se mai făceau încă auzite. Mulți dintre soldați muriseră pe front, pradă frigului, molimelor sau gazelor. Trupurile lor se pierduseră pe câmpurile înroșite și sfârșiseră în gropi comune. Unii, mai norocoși, reușiseră să supraviețuiască și să se întoarcă la vatră însemnați, ciungi ori orbi ori fără de picioare. Alții, răniți și luați prizonieri, ajunseseră să rătăcească prin alte ținuturi și să-și refacă viața. Trecuseră ani grei cu foamete și neajunsuri și mulți dintre ei erau încă așteptați. Lui Zane i se întămplase să fie întâmpinat în fața unei porți și privit lung. Uneori, câte o femeie cernită îl striga. Zane întorcea capul, o privea mirat. Femeia își îngropa fața în mâini. Zane privea cu ochi goi spectacolul acela grotesc, neputând înțelege de ce fusese nevoie de atâta înverșunare și ură, de atâtea distrugeri și omoruri. El n-avea lacrimi pentru cei plecați la ceruri, le ferecase demult într-o tainiță ascunsă și le lăsase acolo să zacă pe vecie. Dar sufletul și-l simțea greu. E greu de trăit în lume, își spusese el, amărât.
Într-una din peregrinări prin ținuturile Ardealului zărise un bărbat de statură mijlocie, îmbrăcat sărăcăcios. Cerșea. Era zi de târg și lumea pestriță dădea impresia unei ape întinse și învolburate. Până să-l ajungă din urmă, bărbatul se făcuse nevăzut. Zane izbutise cu greu să iasă din mijlocul mulțimii prinse în vârtejul cuvintelor. Târgul, în locurile acelea, însemna, din câte îi fusese dat să vadă, mai mult decât negustorime. Era prilej de întâlnire și revedere, de aduceri aminte și gâlceve, de strângeri de mână și îmbrățișări între rude, de vorbe spuse la un aldămaș. Să fi fost, oare, Dionisie? Subțire, cu umeri lați, statură potrivită, cu barbă roșcată și păr asemenea. Așa și-l amintea pe Dionisie. Pus pe șotii și pe sfadă, fandosit, zgomotos și mereu pedepsit. Între atâtea capete încruntate, supuse și asprite de cazne, Dionisie cel euforic și plin de viață rămăsese la fel ca în copilărie, cald și vesel, cu privire senină și cu dor de ducă. Apold, la rândul lui, era un atlet înalt, frumos, blond, serafic. Nu purta barbă și Dionisie glumea deseori pe seama lui, spunându-i Fecioara din crug. Departe de a se supăra, Apold îi ținea isonul, recitându-i din marii poeți ai pământului și interpretând bucăți muzicale din toate timpurile cu o voce caldă de tenor. Era parcă mereu învăluit într-o lumină strălucitoare care-l făcea să fie pe placul tuturor. Chiar și Mărețul Salman lăsa deoparte pretențiile de îndatorință și severitatea sa proverbială când venea vorba de el. Zane nu-și amintea ca Apold să fi fost vreodată pedepsit. Poate că tocmai din pricina aceea era privit de către ceilalți învățăcei cu pizmă. Dionisie îl cerceta și el, uneori, cu ochi înnegurați. Pentru Zane, însă, acolo, în peștera cu pereți gri ferită de orice vedere a vreunui profan, rece și neprimitoare cum era, Apold însemna lumină, culoare, sunet, râs și căldură. Știa, cumva, fără zgomot și fandoseală, să potrivească lucrurile în asemenea fel încât să le facă primitoare și pline de strălucire, chiar și în decorul acela ne primitor și din cale afară de aspru, cu oameni neguroși și cu un mod de viață spartan. Zane le simțea lipsa. Se regăsea în amândoi în aceeași măsură. Era deopotrivă Fârtatul și Nefârtatul, cerescul și demonul nestăpânit. Așa se simțea. Dorința de a trece dincolo de reguli, de a se înveseli și de a petrece la fel ca Dionisie, fără a-i păsa de consecințe, îl cuprinsese de multe ori în anii petrecuți în peșteră. Un gând ascuns de a se elibera de toate lanțurile nevăzute i se înfiripase în minte. Se închipuia, atunci, retiv și rebel, în chip de faun dansând printre naiade. Fericit din cale afară, alergând prin păduri nesfârșite și înotând în râuri neîncepute. Alteori, cuprins de emoție, ascultându-l pe Apold cântând, se vedea învăluit în lumină, înconjurat de fecioare înaripate, gata să zboare dincolo de aștri, plutind ca un zeu prin universul fără margini. Pe unde se pierduseră cei doi, numai bunul Dumnezeu știa. Zane oftase. Și-ar fi dorit să-i revadă și să-i însoțească în călătoria cea mare prin lume. Să străbată împreună ținuturi, să cunoască lume și să se înfrupte din plăcerile pe care nu le cunoscuseră. Să lase deoparte orice gând măreț și să trăiască simplu, fără prea multă filozofie, într-o lume curată, printre oameni, simpli și ei. Se simțea tot mai singur și mai rătăcit, ca un copac dezrădăcinat care-și purta crengile prin lumea largă, încercând să-și găsească pe undeva un liman.
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Darie Novăceanu
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Dumitru Țiganiuc
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Max Blecher
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Ștefan Radof
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alfred, Lord Tennyson
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hiba Abu Nada
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
José Eustacio Rivera
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marguerite Yourcenar
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Refaat Alareer
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Veneţia, oraşul italian, a fost construit pe 118 insule unite de 400 de poduri. Oraşul se scufundă treptat în mare.
1947 -A murit dramaturgul si prozatorul francez Tristan Bernard, autor de piese scrise în registru comic: "Salbaticul", "Jules, Juliette si Julien" (n.07.09.1866).
1949 -S-a născut cântaretul, compozitorul si actorul american Tom Waits.
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: