- Acasă
- Menelaos Ludemis
- Un copil numără stelele, capitolul trei, traducere Adina V.
Un copil numără stelele, capitolul trei, traducere Adina V. - Menelaos Ludemis
- Adăugat de: Adina Speranta
Capitolul III
Școala cea mare și-a deschis porțile în zorii zilei. Zile întregi a muncit s-o aranjeze bătrânul Thodos cu bătrâna lui, Narcisa. Curățau pânzele de păianjen și bombăneau.
Bătrâna, de la atâta praf era ca un hering dat bine prin făină. Bătrânul, cu un bâț cu șpaclu în capăt, repara crăpăturile din pereți. Se rupsese haina cea veche și două zile a pierdut încercând să rezolve problema aceasta. Da, trebuie să spunem că bătrânul Thodos nu era îmbrăcat precum ceilalți bătrâni din vechime, nu purta pantaloni sau ițari. El purta o robă albastră fără mâneci, precum acelea pe care le poartă preoții acasă, dar mai împodobită, cu câte un buzunar frumos în dreapta și în stânga. Moș Thodos ținea mult la îmbrăcămintea sa. Nu ar fi schimbat-o cu nimic, pe nicio sutană ori vreun veșmânt regesc. Narcisa purta și ea haine speciale, o fustă cafenie cu pliuri, o cămașă cu mânecă lungă, cu pieptar și bonetă, așa cum poartă servitorii armeni. Parcă erau o pereche de păsări împodobite pe care nu se știe ce furtună o aruncase în acest oraș.
Locuiau în subsolul școlii celei mari, într-o cămăruță aranjată special pentru ei.
În acea ultimă zi, s-au trezit dis de dimineață, odată cu gâinile. Au măturat, au stropit cimentul din fața școlii și au așteptat „căprițele” să vină să-i zăpăcească.
Aveau certuri zilnice cu copiii, dar sub nicio formă nu se cumințeau... Vara, când nu era nimeni care să-i chinuie, se ciondăneau între ei și pândeau să vină „drăcușorii” să-i mai dezmorțească. Devenise deja o obsesie, să se certe cu copiii, să le facă morală.
Și astfel, astăzi, după ce deschise moș Thodos școala, se duse și se așeză prevăzător în spatele porții și așteptă să vină vreun mucos care să-i dea motiv să se certe. Și iată că ocazia se ivi!
Pe drum apăru un copil slab, cu sticluța de cerneală și toate cele trebuincioase, care se duse și se sprijini de stâlpul școlii. Ah, de-ar intra înăuntru! Bătrînul așteptă să-și continue drumul,
așteptă să-i murdărească marmura... Nimic. Într-un final, văzând că nu se întâmplă nimic, decise să se ducă la el și să caute un motiv de ceartă. Tuși de două ori, își suflă nasul într-o batistă colorată și coborî.
- Ce cauți pe aici? întrebă, mijind ochii pe jumătate închiși.
- Bună ziua, spuse copilul.
„Ia te uită. Ăsta e copil educat, are maniere. Ia te uită, ține ochii plecați.”
- Pentru examene? întrebă.
- Da, domnule.
„Exact cum am zis, vorbește cu dumneavoastră.”
- Bun... și ai visat banca de la școală? Ți-era frică să o pierzi?
- Nu am ceas, domnule, răspunse înfricoșat copilul. E prea devreme? N-am știut, o să vin mai târziu.
- Vino aici... vino aici. Așa ești tu? Ca o șopârlă, Doamne. Haide, stai aici. trebuie să vină profesorii. Ești de la sat?
- Da.
- Și nu te-ai săturat de învățătură în satul tău? Ai venit să iei și de aici? Hei, vino aici, unde fugi? Te-am jignit? Bine. Îmi retrag cuvintele. Ai părinți? Bine, bine, nu te enerva. ia te uită, imediat ești gata să te umfli de supărare, ca laptele care dă în foc. Nu te mai întreb nimic. Ai grijă să avem trai bun împreună. Eu sunt adjunct aici, nu vreau probleme. Vezi fereastra aceea? Da, uită-te, e perfectă. Dar „dușmanii” mei o sparg mereu cu mingea. Te joci cu mingea?
- Nu.
- O să vedem. Îți spun de pe acum, pentru că eu sunt adjunct... Stai acum acolo, hai, repede. Vine profesorul, domnul Anahoridis.
S-au ascuns amândoi în spatele stâlpilor. Peste puțin apăru alt profesor.
- Îl vezi? Este profesorul Scamvuras. El te va examina.
Un bărbat mărunt, cu haine de culoarea muștarului și cu papion se apropie de poarta școlii.
Melios spuse. „bună ziua”.
Profesorul se opri și îl privi cu o nepăsare enigmatică.
- Bună ziua, domnule Scamvuras, spuse adjunctul și întinse mâna cu un gest amuzant și rușinat, totodată. Un an școlar bun!
Profesorul spuse „mulțumesc” și păru și acesta rușinat. Apoi se întoarse spre copil.
- Pentru examene scrise ai venit? Numele?
- Melios Kadras.
- Bun, vino în câteva minute. Să-l aduci tu, moș Thodo. Ai întârziat mult, însă...
- Nu am putut susține examenele în iunie, spuse copilul...
- Bine, o să vedem. Să așteptăm să vină și profesorul de gimnaziu.
Urcă scările și intră în școală.
- Este blând? întrebă copilul cu o voce neliniștită.
- A, băiete. Întrebi cam multe. Nu-ți spun nimic. O să afli singur. Este și nu este, depinde cum te porți. Așa nu sunt toți oamenii? În funcție de cum te porți cu ei. Și eu mă port frumos, dar cine apreciează? Și tu ești bun, dar unde e paltonașul tău ca să nu răcești acum, toamna? Știu, știu ce o să-mi spui. Nu ai pentru că ești sărac. Dar de ce ești sărac? Asta nu o știu. Eu mă opresc aici cu cercetarea mea. Când vei crește, caută tu să afli binele și pentru mine. Liniște acum, sosește responsabilul gimnaziului. Îl vezi, acela cu părul blond și fața roșie. Acesta este cel care răspunde de gimnaziu. Îți doresc succes. Eu mă duc la subsolul meu.
- Este rău, bunicule?
- Nu știu. Află singur.
Și plecă. Responsabilul se apropie, urcă scările, privind în sus și întră. Era un om greu, cu piept masiv și sprâncene albe. Peste câteva clipe apăru iar moș Thodos.
- Pssst... copile. Apropie-te. Te așteaptă înăuntru domnul profesor. Să mergi încet, să nu faci zgomot. Ia stai! Nu știi ce înseamnă „să mergi încet”?
- Sunt grele tălpile încălțămintei , spuse copilul. Nu pot să merg fără zgomot.
- Încearcă, niciodată să nu spui că nu poți.
- Încerc, dar nu pot.
- Atunci, hai, intră. Și să fie cu bine, succes.
Melios întră pe ușa pe care i-o arătase. Înăuntru era liniște. Băncile așteptau înșiruite ca niște faguri goi de miere.
Profesorul privea pe geam afară. Ochii copilului îi cercetară chipul tras de culoare smeadă, părul drept, des, vârsta greu de apreciat.
- Ai venit? Stai acolo, spuse. Nu, acolo, în prima bancă.
Apoi se duse la catedră și se uită la el.
- Ai diploma de final de an la tine?
Copilul o trase ușor dintre hârtiile sale și i-o întinse.
- A... făcu profesorul și se aplecă pentru a vedea mai bine. Mediile tale sunt bune. Și nota la purtare e bună. Foarte bine.
Împături hârtia și se jucă cu ea, împingând-o dintr-o parte în alta. Apoi merse iar la fereastră și privi afară.
Melios crezu că nu va mai pleca de la fereastră, că îl va prinde înserarea acolo. Cât timp a trecut așa, nu știa. Deodată se auzi un cocoș cântând. Nici acum nu se va dezmetici să plece de la fereastră?
„Nu, nu s-a dezmeticit nici acum. Regretă, cumva? Oare a uitat că e profesor? Cât va mai dura situația asta?”
Dar nu mai ținu mult. Înainte ca Melios să intre în panică, profesorul se întoarse.
- Unde sunt părinții tăi?
Melios ezită o clipă. Apoi spune:
- Nicăieri.
- Atunci, cine are grijă de tine?
- Eu.
- Și cine te-a învățat să citești?
- Eu.
Papionul se mișcă deodată în sus și în jos la gâtul profesorului. Se duse la catedră, deschise o carte și luă o foaie de acolo, scrise cam douăzeci de rânduri și i-o dădu.
- Acestea sunt întrebările. Transcrie-le frumos pe hârtia ta și sub ele să scrii răspunsurile. Să te gândești bine înainte să le scrii.
Se duse la catedră, deschise o carte și începu să citească.
Întrebările erau floare la ureche pentru Melios. Se așeză și le scrise imediat. Apoi, a scris răspunsurile, a îndoit foaia și s-a uitat la profesor.
- Ce s-a întâmplat/ făcu acesta la un moment dat, de parcă atunci îl vedea prima oară. De ce nu scrii?
- Am scris.
- Bun. Acum scrie și răspunsurile.
- Le-am scris.
- Cum???
Profesorul se ridică.
- Nu e posibil. Nu se poate! Dă-mi să văd.
Lua hârtia, citi, își puse palma la gură de vreo două ori, apoi lăsă hârtia pe catedră.
- Te felicit, spuse serios. Mi-e teamă, însă, că nu ai aprofundat îndeajuns materia clasei a șasea. Îmi place că ai o memorie foarte bună, dar eu nu încurajez învățatul mecanic. Ai învățat ortografia?
- Nu, domnule.
- Și totuși, ai foarte puține greșeli. Acum să trecem la examenul oral.
O jumătate de oră mai târziu, întră în sală directorul.
- Domnule director, spuse profesorul cu un aer mirat. Am terminat.
- Cum s-a descurcat?
- Bine... îndrăznesc să spun că foarte bine.
- Hm... ia să văd. și luă să examineze hârtia. Hm... făcu din nou. Și la oral cum s-a descurcat?
- Îndrăznesc să spun că....
- Bine. Tu de ce ai venit așa de târziu?
- Domnule... spuse Melios și înghiți în sec. Nu am știut. Am venit de la sat.
- Nu mă interesează. Trebuia să știi. Ai rămas repetent în vreo clasă?
- ...
- De ce nu răspunzi?
- Nu am rămas.
- De ce ai ezitat? Ai absolvit cei șase ani integral?
- Nu... nu...
- Ce „nu”?
- Nu am... mers la școală deloc.
- Cum?! Deloc? Domnule Scamvuras, ce descoperire mai e și asta?
Bietul domn Scamvuras... Ar fi preferat să fie el în locul copilului. Papionul se mișca agitat și aproape că îi sugruma gâtul. Rămăsese la catedră și privea când la director, când la copil.
- Nu am prevăzut o situație asemănătoare, domnule director. Recunosc că e surprinzător.
- Cum „surprinzător”, domnule Scamvuras? Aici e vorba de o înșelăciune. Să notați numele dascălului care i-a semnat diploma de studii.
Deodată se întoarse spre copil.
- Cum îndrăznești, tinere, să înșeli întreaga comisie? Ei, de ce taci? E tăcerea celui vinovat! Încetează să plângi!
Deodată, copilul își ridică capul și îi privi cu ochi furioși.
- Nu, domnule. Nu plâng! ... De ce aș plânge? Nu sunt vinovat cu ceva și nici nu am mințit. De ce nu acceptați examenul meu, domnule director? Asta mi s-a predat, asta am învățat. De ce nu acceptați? este diferită învățătura la sat? N-am avut bani să merg la școală și am învățat pe câmp. E rău așa ceva? Acum îmi spuneți că nu pot să trec mai departe.
- Tăcere!
Directorul era vânăt de furie.
- O să plec, spuse Melios. Și o să spun oricui mă va întreba, că am strâns cândva bani ca să merg la gimnaziu, dar nu m-au acceptat pentru că tot ce știam învățasem pe câmp și aceste învățături nu au trecere la oraș.
- Uite, prietene, ce tupeu! Te-am întrebat numele celui care te-a asitat ca să îl menționez la minister. Cer să îmi răspunzi imediat! Restul nici nu contează. Ei? Aștept. De ce nu răspunzi?
- Se pare... înterveni profesorul, se pare că a uitat numele dascălului. Nu e așa, copile?
- Nu... spuse Melios. Îl știu!
- Și de ce nu îl spui? strigă directorul și se întinse să-l prindă de ureche.
- Pentru că nu sunt trădător, răspunse Melios și o luă la fugă.
Directorul alergă după el.
- Vino aici, imediat! Stai, oprește-te!
Melios sări câte două scări deodată.
- Adjunctule, oprește-l!
Melios coborî furios scările. Ajunse în fața porții, dar ceva o bloca. O haină lungă, albastră.
- Ia vino aici, mucosule. Tu erai cel așa cuminte??
- Ține-l, strigă de sus directorul.
- Lasă-mă, îl rugă copilul. Moș Thodo, tu ești om bun, lasă-mă.
- Te-aș fi lăsat, copile, dar dup-aia mă concediează... și ce va mânca baba mea? Nu mă lovi cu picioarele.
- Bunicule, lasă-mă, altfel te mușc.
- Stai cuminte.
- Îți spun pentru ultima oară, lasă-mă.
- Taci, am spus.
- Ei, atunci, poftim!
Cum ținea sticluța cu cerneală, i-o aruncă cu putere în ochi. Bătrânul îl lăsă ca să-și ferească ochii cu palmele și în timpul acesta copilul se făcu nevăzut. Înainte de a coti pe drum, apucă să-l vadă pe director cum își mișca brațele ca un nebun, sus, pe scara de marmură.
vezi mai multe texte de: Menelaos Ludemis
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Comentarii:
Mulțumesc pentru interes :) Am să continui să traduc...
Cu drag!
Adina Speranta
joi, 16 mai 2024
Bună ziua din Brașov!
Azi am fost la bibliotecă pentru a împrumuta "Un copil...". Se eliberează doar pentru citit la sala de lectură, așa că vă dați seama cu ce interes aștept următoarele capitole ????????????
Ralu
vineri, 12 aprilie 2024
Mulțumesc mult, domnule Dincă :)
Nu știu dacă e povestire biografică, se simte că a fost scrisă cu sufletul. Pe măsură ce traduc, aflu ce se mai întâmplă cu Melios :) Nu am tras cu ochiul la celelalte capitole, îmi place să fiu și eu surprinsă :)
Da, a fost de stânga, dar, momentan, în această povestire nu s-au făcut încă simțite aceste accente.
Mie mi-a adus aminte de Micul prinț :) Nu pot explica de ce, de la început am simțit asta din cauza dorinței de a afla, de a găsi cunoașterea, de a-și urma calea și evident, sensibilitatea și inocența.
Azi vreau să mai traduc un capitolaș :)
Zi frumoasă, domnule Dincă, și mulțumesc mult pentru popas!
Adina Speranta
joi, 03 februarie 2022
Doamnă Adina,
v-am citit cu plăcere cele trei capitole postate din acest roman. Ați tradus foarte bine, redând nuanțele afective. Nu știu greacă, dar, din felul cum sună în română, poți să-ți dai seama, în mare măsură, dacă o traducere e bună.
În ceea ce privește cartea, îmi amintește puțin de Oliver Twist al lui Dickens. E un roman scris „cu suflet”, cu multă implicare afectivă. Are unele accente de stânga, ceea ce e normal pentru Ludemis. Dar nu umbresc valoarea cărții. Felicitări pentru traducere!
Petru Dincă
joi, 03 februarie 2022
Ce frumos, Adina! Mă bucur să te regăsesc, intru foarte rar pe site, din păcate. Parcă s-a sfârșit timpul, mai este puțin pe un ciob de clepsidră spartă și-l folosim cu zgârcenie. Dar mi-a făcut mare plăcere să-l citesc pe Menelaos Ludemis prin mijlocirea ta măiastră.
Lucia Eniu
vineri, 28 ianuarie 2022
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Darie Novăceanu
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Dumitru Țiganiuc
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Max Blecher
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Ștefan Radof
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alfred, Lord Tennyson
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hiba Abu Nada
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
José Eustacio Rivera
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marguerite Yourcenar
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Refaat Alareer
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Panda roşu, una din speciile pe cale de dispariţie, poate fi găsit la altitudini de la 2000 până la 4800 m, în munţii Himalaya.
1947 -A murit dramaturgul si prozatorul francez Tristan Bernard, autor de piese scrise în registru comic: "Salbaticul", "Jules, Juliette si Julien" (n.07.09.1866).
1963 -S-a născut Claudia Brucken, cântăreaţă şi compozitoare germană (Propaganda).
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: