- Acasă
- George Topîrceanu
- O aventură
― E liber, vă rog? întreb eu, din uşă, ca să-mi fac datoria.
În compartiment e o singură doamnă, care ocupă locul de lângă fereastră.
― Mă rog, cu plăcere! răspunde ea.
Îmi arunc valiza, bastonul şi pălăria în plasa de bagaje şi m-aşez pe canapea, cu spatele spre locomotivă şi cu faţa la cucoană. Măsuţa dintre noi e ridicată. Pe măsuţă, câteva gazete ilustrate, o poşetă şi un maldăr de coji de portocală, dintre care una i-a servit doamnei ca scrumieră.
N-am obicei să fac curte unei persoane necunoscute. Dar când pleci la drum lung, e mai plăcut, oricum, să ai în faţă o femeie tânără încă, fie şi cam plinuţă la trup, cu ochii negri şi cu gropiţă în obrazul stâng, decât o babă sau un ramolit care începe să sforăie de la Chitila şi nu se mai opreşte până la Bârlad.
Trenul de Iaşi pleacă de la Bucureşti la ora 13 şi 15 minute, în jargon ceferist. Asta pe româneşte însemnează: la unu ş-un sfert. "Până la plecarea trenului mai sunt doar câteva minute, mă gândesc eu. Poate avem noroc să rămânem singuri..."
― Mie nu-mi place cu spatele înainte, reflectează doamna, cam fără veste.
― Dar cum vă place? întreb eu, tresărind.
― Numai cu faţa-nainte...
Pentru cine uită momentan că se află în tren, e greu de închipuit cum ar putea sta cineva altfel, decât cu faţa înainte şi cu spatele îndărăt... Ne uităm unul la altul câteva clipe, nedumeriţi. Doamna se înroşeşte puţin.
― Dacă m-aşez cu spatele înainte, simte ea nevoia să completeze, îmi vine un fel de ameţeală... m-apucă un fel de mal de train... şi nu mai sunt bună de nimic.
― Şi ar fi mare păcat! exclam eu, din toată inima.
În acest moment, îşi vâră capul pe uşă un domn mic şi slab:
― Mai este un loc? întrebă el, cu un aer melancolic.
― Toate sunt ocupate! răspunde repede vecina mea, înainte ca eu să pot interveni.
Domnul cel mic aruncă în compartiment o privire circulară, cam adormită; dă din cap cu neîncredere şi se retrage.
― Mie nu-mi place cu mulţi la un loc, mă lămureşte cuconiţa.
Dar nu-şi isprăveşte bine vorba, şi uşa se deschide cu putere: doi domni, unul ras, celălalt cu mustaţă, intră fără alte formalităţi în compartiment şi, după ce pun stăpânire pe două locuri, lăsând pe canapea o servietă şi un pacheţel, ies amândoi în culoar, unde continuă o conversaţie începută probabil în restaurant.
― Noroc că ăştia merg numai până la Ploieşti, zise doamna.
― După ce cunoaşteţi?
― Mai întâi, după lipsa de maniere... Se vede cât de colo că ei fac cursa asta în fiecare zi şi că sunt blazaţi, sunt obişnuiţi cu trenul... Al doilea, n-au bagaje.
Îmi ridic ochii spre bagajele doamnei: două geamantane mari de piele galbenă, o valiză mică, un pachet lung şi o cutie cilindrică.
― D-voastră mergeţi departe?
― Până la Focşani, răspunde doamna, făcându-şi vânt cu Ilustraţiunea.
― Mi se pare că e cam cald aici, zic eu. Ar fi bine să deschidem puţin fereastra...
― Ca să mai intre puţin fum de-afară? Mă rog, cu plăcere, numai să se poată. Eu am încercat să deschid şi n-am putut.
Mă ridic şi trag de cureua ferestrei: întâi în sus, apoi în jos... la dreapta, la stânga... Degeaba: nu merge.
― Are ambiţie! zice cuconiţa.
Unul din cei doi domni, observând de-afară manevra, ne vine în ajutor.
― Îmi daţi voie? întrebă el, autoritar.
Şi plecându-se peste vecina mea, pe care o atinge puţin cu genunchiul, întoarce un mâner de alamă la dreapta; apoi trage, cât poate mai pe încetul, de un inel din marginea de sus ― şi fereastra se lasă în jos. Domnul surâde graţios şi se retrage.
― Tot sunt buni de ceva şi ăştia de la Ploieşti, îşi dă părerea vecina mea.
În sfârşit, trenul a pornit.
Aproape de Chitila, şeful de tren îşi face apariţia:
― Biletele...
Doamna are bilet întreg. Domnii de pe culoar au arătat fiecare câte un carneţel de culoare închisă. Atât.
― Dacă aş fi eu director general ― zice vecina mea, care a observat acest amănunt, ― i-aş strânge pe toţi într-un vagon, pe ăştia care merg gratis, ca să nu ne mai incomodeze pe noi, cei cu bilete adevărate...
Dincolo de Chitila, cei doi domni de pe culoar intră, s-aşază la locurile lor şi, numaidecât, după obiceiul pământului, încep s-o fixeze pe vecina mea cu liniştită impertinenţă, ca pe un tablou expus acolo anume pentru agrementul călătorilor masculini. Doamna se uită pe fereastră, îşi mai potriveşte coafura, se preface că citeşte... La urmă, îşi razimă capul în colţ, închide ochii şi rămâne aşa, nemişcată, multă vreme.
În gara Ploieşti, cei doi domni se coboară. Am rămas iar singuri.
― Vezi c-am avut dreptate? zice fără veste vecina mea, deschizând ochii.
― Credeam c-aţi adormit...
― Aş! Unde e chip s-adoarmă o femeie, când se uită toată lumea la ea... Dar bine că s-au dus. Mai cu seamă cel cu verighetă era absolut nesuferit. Ai băgat de seamă? Pantalonii cu dungă proaspătă, cravată corectă, guler ireproşabil... se cunoştea bine că are o nevastă de treabă, care-i poartă de grijă. Atunci, ce mai umblă cu ochii după altele? Grozavi mai sunteţi d-voastră, bărbaţii...
― Nu toţi.
― Celalt, urmează doamna, cel neînsurat, vai de capul lui: guler şifonat, ciorapi nepotriviţi cu culoarea pantalonilor, butonii de manşetă unul de-un fel şi altul de alt fel... şi-un ceas de nichel cu două capace ― moştenire de la bunică-sa...
Mă simt cam jenat. Fără voie duc mâna la cravată, îmi netezesc puţin părul, îmi rectific poziţia ― şi tac.
De la Ploieşti nu s-a mai suit nimeni în compartimentul nostru. Cântecul roţilor a început iar. Pământul curge-n urmă, pe lângă tren; stâlpii de telegraf aleargă unul după altul, parcă-s traşi de-o sfoară; ogoarele se rotesc încet, ca nişte evantaie care se deschid mereu, cu mânerul fixat într-un vârf de deal.
Mi-am răzimat capul în colţ, am închis ochii şi am stat aşa multă vreme. Printre gene am văzut totuşi cum tovarăşa mea de călătorie îşi deschide poşeta, se pudrează pe nas, îşi dă cu roşu pe buze şi mă examinează, în câteva rânduri, pe furiş.
Dincolo de Buzău, simt că începe să mă cuprindă de-a binelea o toropeală neplăcută, premergătoare somnului în poziţie incomodă. De frică să nu adorm, deschid ochii.
― Păcat că n-avem aici un patefon, să ne mai distrăm... zice doamna, privindu-mă ironic.
― Putem încerca şi fără patefon, îi răspund eu, vexat.
Doamna scoate din poşetă un pachet de ţigări şi o cutie minusculă de chibrituri. Cu prefăcută dezinvoltură, îşi aprinde o ţigară. Dar se cunoaşte cât de colo că nu fumează de obicei.
― Unde-i bărbatu-meu acum să mă vază! exclamă ea, trăgând ştrengăreşte.
― Parcă e nevoie să vă vadă cu ochii? E destul să miroase.
― N-are el un miros aşa de fin, zice doamna, râzând. În privinţa asta, toţi sunteţi la fel...
― Şi... D-voastră locuiţi chiar în Focşani? o întreb eu mai înviorat.
― A, nu. Eu stau la Bucureşti, cu bărbatu-meu. La Focşani e numai mama.
― Şi-o să rămâneţi multă vreme la Focşani?
― Nu cred... O simplă escapadă. M-am supărat pe el, ş-am plecat fără să-l previu. Sunt sigură că peste două-trei zile mă trezesc iar cu dumnealui că vine să-mi ceară iertare şi să mă ia acasă. Nu e pentru prima oară.
― Şi... dacă nu vine?
― Treaba lui! N-are decât să divorţeze, dacă-i dă mâna. Eu am averea mea personală... o moşioară, o vie, o casă la Bucureşti... plus alte perspective de moştenire.
― În cazul ăsta, trebuie să vie.
― Aşa zic şi eu. Dar pân-atunci, am de gând să mă distrez, să-mi fac de cap cât oi putea... ca să nu-mi pară rău c-am plecat.
Mă uit cu mai multă atenţie la tovarăşa mea de drum. Vorbeşte aşa de natural şi le spune toate cu atâta nevinovăţie, că nu mai ştii ce să crezi.
― D-ta mergi mai departe de Focşani... ori rămâi acolo? mă întreabă ea deodată, cu sprâncenele foarte ridicate, ca la păpuşi.
― Nu ştiu... Sper... Asta depinde de împrejurări...
Simt că mi-a sărit somnul de tot. Dacă m-ar fi întrebat atunci de care împrejurări anume atârnă rămasul meu la Focşani, n-aş fi ştiut ce să răspund. Îmi fac repede-n gând câteva socoteli şi, drept încheiere, îmi examinez din nou vecina. Siluetă nu prea are ea, cum cerea gustul pervertit al unora, până mai ieri-alaltăieri... Dar ce gură!... ce ochi!... ce umeri!...
Simt totuşi nevoia să obţin câteva informaţii suplimentare:
― Ce-ar fi să vie soţul d-tale chiar în noaptea asta, cu vrun accelerat?
― Imposibil. Până duminică, în orice caz, nu se poate mişca din Bucureşti ― despre asta garantez. Până atunci, abia are vreme să-mi treacă şi mie supărarea.
― Şi... uitasem să-întreb... din ce cauză te-ai supărat pe dumnealui?
― Din cauza musafirilor. Are mania, domnule, să invite prieteni la masă, fără consimţământul meu.
― Asta n-ar fi nimic, zic eu. Nu se desparte cineva pentru atâta lucru. Mai cu seamă dacă este şi vrun copil la mijloc...
― Nu este. Mi-au spus doctorii că eu nu pot să fac.
― Ce-are a face! Mai încercaţi.
― Dac-ar depinde numai de mine... Căsătoria, domnule, este un fel de loterie: nu ştii niciodată peste cine dai... Avem noi un prieten, băiat cu carieră, magistrat. S-a însurat din dragoste, cu toate că nu-i băiat prost. Şi era în al nouălea cer, parcă luase pe Dumnezeu de-un picior cu Lilica lui... Ei, ce crezi? Nu s-a împlinit bine un an de la nuntă, şi l-a-nşelat nevasta.
― Auzi d-ta! Cu cine?
― Cu un profesor de universitate. Lumea zice că pe-atunci era numai conferenţiar... dar aşa e gura lumii.
― Şi bărbat'său a aflat?
― Da. Şi-a lăsat-o imediat, sub pretext că nu poate suporta una ca asta... Aşa sunt bărbaţii.
― Egoişti...
― Mai e vorbă?... Stai să vezi încă una. Mai avem noi un văr de-al doilea, funcţionar la Finanţe. Ca să se-nsoare, a trebuit să dea anunţ în gazetă, la mica publicitate: "Doresc cunoştinţă, eventual căsătorie, cu o fată onestă sau cu o profesoară de limba engleză" ― că-şi vârâse în cap, nu ştiu pentru ce, să înveţe englezeşte. Un molâu, domnule, de-ai fi crezut c-o să-l lase nevasta chiar de a doua zi... S-a însurat cu o fată de la poştă ― sunt trei ani de-atunci ― şi însurat a rămas până-n ziua de azi. Şi se iubesc aşa de tare, c-ai putea să juri că nu sunt cununaţi...
― O fi trecut de mult Mizilul? întreb eu privind pe fereastră, ca să revenim la ale noastre.
― O-ho! Ne-apropiem de Râmnicu-Sărat.
― Ce noroc că v-am întâlnit! Nici n-am simţit când a trecut vremea.
― Nici eu. Am vorbit atâtea cu d-ta, că am impresia că suntem cunoştinţe vechi.
― Cu toate astea, ne cunoaştem aşa de puţin! oftez eu, cu ochii în tavan.
― N-are importanţă...
― Serios?
Drept răspuns, tovarăşa mea de drum îmi trimite pe sub gene scânteia unui zâmbet enigmatic, care i-a întredeschis copilăreşte buzele cărnoase şi i-a adâncit puţin gropiţa din obrazul stâng.
Afară, în strălucirea zilei de mai, se desfăşoară în curgere lină mătasea verde şi întinsă a lanurilor tinere. Pe alocuri, rapiţa înflorită pune pete largi de soare. Mai aproape de tren, se văd bine steluţele albastre ale cicoarelor şi stropii de sânge ai macilor, deasupra grâului fraged. O pădurice surprinsă-n drum abia a avut vreme să se ferească din calea noastră; copacii de pe lângă linie defilează-n galop pe la ferestre, cu ramurile toate desfăcute-n vânt ― pe când alţii, mai în vale, s-au oprit din fugă ca să se uite cum ne ducem... Şi versurile lui Heine îmi vin în minte, măcar că nu ştiu bine nemţeşte:
Im wunderschönen Monat Mai,
Als alle Knöspen sprangen...1
Mă întorc iar spre tovarăşa mea care-şi corectează puţin cu un tub minuscul de rouge conturul buzei de sus, în formă de arc al lui Cupidon.
― Vasăzică, eşti supărată rău, rău de tot, pe bărbatul d-tale? o întreb eu, aplecându-mă peste măsuţa dintre noi.
― Cum să nu fiu? răspunde ea, retrăgându-şi capul spre colţul canapelei. Ţi-am spus că are mania musafirilor... Asta l-a apucat întâi şi-întâi astă-iarnă, cu ocazia revelionului. Mă trezesc cu el a treia zi de Crăciun că-mi spune să mă pregătesc pentru douăsprezece persoane la masă, c-a invitat la revelion pe cutare şi cutare prieteni cu nevestele ― unii despre care nici nu mai auzisem până atunci. Am încercat eu să rezist, i-am obiectat că o să avem prea mare deranj şi bătaie de cap, că mai bine ar fi să ne ducem noi la alţii, decât să vie alţii la noi... Degeaba! Ce ştie el? Când e vorba de petrecere cu invitaţi, toată răspunderea cade pe capul gospodinei. Bărbatul, în ocazii d-astea, se consideră şi el tot un fel de musafir, care aşteaptă numai să fie servit. Şi bărbatul meu e un mare egoist, cum sunt toţi bărbaţii.
― Pardon! Nu toţi.
― Serios? Parcă nu vă cunosc eu?... În sfârşit. Două zile întregi înainte de Anul nou am avut numai grija pregătirilor. Alte vreo trei după, a trebuit să cureţe servitorii în urma lor, că toată casa era-ntoarsă cu susu-n jos... I-am spus atunci: "Domnule, de data asta a fost ce-a fost... dar dacă se mai repetă afacerea asta la anul, să ştii că iau primul tren şi mă duc la mama".
― Şi el ce-a zis?
― Ce să zică? A tăcut, măcar că n-avea dreptul să se supere... Exact la o lună şi jumătate după asta, la ziua lui onomastică, mă trezesc iar cu casa plină de invitaţi. Erau tot ăia de la revelion. Unu nu lipsea!... Am fost amabilă, am făcut tot ce s-a putut, cu toate că nu fusesem prevenită. S-a petrecut toată noaptea. Dar a doua zi dimineaţa, după plecarea dumnealui la birou, am împachetat câteva lucruri, am trimis servitorii la plimbare, i-am expediat cheia de la antret printr-un comisionar ― ş-am plecat la mama. Peste două zile, a venit după mine. S-a rugat, a plâns... şi, în sfârşit, ne-am împăcat. Credeam că l-am vindecat pentru totdeauna de musafiri.
― Când colo?
― Când colo, ieri, pe la cinci, îmi telefonează că deseară ― adică aseară ― avem iar invitaţi la masă, douăsprezece persoane. "Cine i-a invitat?" ― "Soră-mea." ― "Sora d-tale n-are decât să-şi invite prietenii acasă la ea. Aici, eu sunt stăpână" ... Ei, ce zici d-ta de toate astea?
― Ce să zic? După câte mi-ai spus, am impresia că face dinadins...
― Dinadins?
― Fireşte. Cu plan adânc...
― Cu ce fel de plan?
― Ca să rămâie singur, din când în când...
― Parol?
Doamna rămâne câteva clipe cu gura întredeschisă, cu ochii-n ochii mei.
― Uite, la asta nu mă gândisem... Da, da, se poate să ai dreptate... Dar am să mă răzbun eu, dacă-i aşa!
― Ai tot dreptul, ai chiar datoria să te răzbuni. Ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte...
― Lasă că mai vorbim noi... De-un singur lucru îmi pare bine deocamdată: nici nu-ţi poţi face idee ce-am lăsat acasă... Un deranj şi-o harababură, de parc-au dat turcii! între altele, s-a răsturnat astă noapte o damigeană mare cu vin negru ― şi până să băgăm de seamă, toată s-a vărsat pe parchet. Şi încă, asta n-ar fi nimic. Dar mi-au spart şi sticla cu tinctură de iod, care era acolo, pe-o măsuţă. Pata de iod ştii că nu iese cu nimic... nici cu sârmă, nici cu sticlă pisată... trebuie scoasă cu rândeaua de pe parchet. Şi s-a făcut o pată cât toate zilele ― poţi să-ţi închipui d-ta, un litru şi mai bine de iod...
― Un litru?
― Da, un litru şi jumătate.
― Şi ce făceaţi D-voastră cu atâta iod în casă?
― Îmi trebuie mie, personal. Trebuie să ştii că eu pun şi-n apa din baie tinctură de iod...
― Pentru ce?
― Eu am suferit anul trecut de o apendicită... A trebuit să-mi fac operaţie.
― Unde?... Mare păcat! Se mai cunoaşte?
― Stai să vezi... A treia zi după operaţie, nu ştiu bine cum s-a făcut... mi-a venit să strănut... Atâta ştiu, că m-am forţat... şi-a plesnit aţa de la cusătură într-un loc. Când am simţit că se rupe, m-am speriat, am ţipat... se vede că m-am forţat şi mai tare ― şi-a plesnit toată cusătura. A trebuit să mă coase a doua oară, la loc. Peste câteva zile, am râs tare, nu ştiu din ce cauză ― şi iar a plesnit. Şe vede treaba că mergea mai uşor acum, că-şi făcuse drum... Ce să-ţi mai spun? M-am vindecat eu de apendicită cum m-am vindecat... dar până la urmă, am rămas cu o mică fistulă...
― Cu o... ce? Nu se poate! În ce loc?
― Aici, în partea dinainte, unde-a fost cusătura...
Mă uit la vecina mea, consternat. Glumeşte, poate? Nu, nu-i surprind nici o urmă de ironie pe figură.
― Înţelegi d-ta acum pentru ce am eu nevoie de tinctură de iod... Îşi completează ea explicaţia, cu aceeaşi nevinovăţie.
Simt că mă cuprinde deodată un fel de leşin şi o mare descurajare. Mi-a pierit tot entuziasmul. Nu mai pot scoate o vorbă. Mă uit pe fereastră şi încep să număr stâlpii de telegraf, ameţit, pe când "pacienta" vorbeşte înainte, ca şi cum n-ar fi băgat de seamă ce adâncă schimbare s-a petrecut pe neaşteptate în mine.
Ne-apropiem de Focşani. Omul de serviciu de la vagon intră să dea jos bagajele cucoanei şi să le scoată în culoar, ca să fie mai aproape de ieşire.
Tovarăşa mea de călătorie se ridică şi începe să se pregătească de plecare. Văzând că eu nu fac nici o mişcare, mă întreabă:
― Da' ce d-ta nu te cobori? Parcă ziceai că rămâi la Focşani...
― Eu? Ce să caut la Focşani? Dacă-mi spuneai de la început chestia cu apendicita...
Doamna face ochi mari:
― Nu-nţeleg... Ce-are a face apendicita mea cu rămasul d-tale la Focşani?
― Are!
Mă ridic în picioare, apuc valiza şi pălăria din plasă de deasupra mea şi le arunc, cu ciudă, în plasa din faţă, unde au fost bagajele ei.
― Te muţi în locul meu, acum? zice doamna, cu un zâmbet ciudat, întinzându-mi mâna pentru rămas bun.
― Păi... să vezi d-ta... nici mie nu-mi place decât cu faţa-nainte, răspund eu. Altfel, m-apucă un fel de ameţeală, un fel de mal de train... şi nu mai sunt bun de nimic.
*
Trenul stă gata să pornească iar. Când maşina şuieră de plecare, ies în culoar şi m-aplec pe fereastra deschisă, ca să iau puţin aer. Geamantanele doamnei sunt încă jos, lângă scara vagonului. Exact când trenul se urneşte din loc, tovarăşa mea de drum s-apropie repede, urmată de-un hamal.
― Călătorie bună! îmi strigă ea, prietenos. Ştii... povestea cu apendicita, adaogă ea râzând, a fost o simplă poveste...
Îmi vine să sar din tren. Îmi vine să-i arunc cu ceva-n cap ― dar n-am nimic la-ndemână...
George Topîrceanu
Note
1. În minunata lună mai,/Când mugurii toţi se deschideau... (germ.).
vezi mai multe texte de: George Topîrceanu
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Darie Novăceanu
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Dumitru Țiganiuc
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Max Blecher
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Ștefan Radof
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alfred, Lord Tennyson
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hiba Abu Nada
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
José Eustacio Rivera
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marguerite Yourcenar
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Refaat Alareer
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Muntele Vezuviu este singurul vulcan activ de pe continentul european
1970 -Adunarea Generala a ONU a aprobat "Tratatul privind denuclearizarea fundului marii", semnat la 11.02.1971, la Moscova, Washington si Londra.
1941 -Atacul masiv al aviatiei japoneze asupra flotei SUA de la Pearl-Harbor în timpul celui de-al doilea razboi mondial. Începe razboiul în Oceanul Pacific.
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: