- Acasă
- Diligența
Aseară, o diligență a sosit în orașul nostru. Toată lumea se uita mirată, unii nici nu știau cum s-o numească, așa de ciudată li se părea această apariție din trecut. Caii tropoteau anevoios din cauza gropilor din asfalt. Nici zgomotul copitelor nu suna firesc.
A trecut pe Calea Victoriei, pe lângă mașinile de lux care s-au oprit să-i facă loc. Coamă cailor flutura ritmic, ca brațele unui dirijor. A trecut pe lângă Palatul Cecului și a cotit spre Lipscani. M-am ținut după ea. În dreptul pasajului Villacrosse s-a oprit și, fără să mă gândesc prea mult, m-am apropiat și m-am uitat la vizitiu sau surugiu, parcă așa îmi aduceam aminte că se numește. Era un bărbat de aproximativ 60 de ani, cu o barbă albă ca neaua. Chipul său serios, ținuta demnă și uniforma impecabilă m-au redus la tăcere. Mă uitam, conștientă că nu e frumos să ațintesc omul cu priviri directe, dar parcă o vrajă făcuse să nu mă pot îndepărta.
A întors capul spre mine, m-a privit o clipă și mi-a făcut semn să mă urc lângă el. M-am cocoțat pe capra vizitiului sau cum se zice la bancheta aceea. Mă simțeam ca în alte vremuri. Pe ascuns, cu degetele pipăiam catifeaua vișinie. Ce moale era atingerea ei! Am tresărit când m-a întrebat:
- Știi cumva unde-l găsesc pe Conu' Pandele?
- ...Conu' Pandele?...
- Are o prăvălie, aici pe Lipscani.
I-am răspuns în sinea mea...câți de Conu' Pandele sunt la Bellu, numai oale și ulcele au mai rămas din ei. Mi-a venit să râd, auzi: "oale și ulcele"! Ce m-o fi apucat să folosesc aceste vorbe vechi? Probabil diligența, vizitiul, m-au dus și pe mine în lumea de altădată.
-Nu-l cunosc, i-am zis. Apoi mi-am adus aminte de Eugen Barbu, cum pomenise de un comerciant de pe Lipscani cu numele acesta. Am zis:
- Aaa, cel de are un ucenic pe nume Stere?
- Acela, mi-a răspuns bucuros.
- Păi, nu mai e pe aici, a vândut dugheana, a deschis alta împreună cu Stere în Filantropiei, în mahalaua lui Ouatu, e vad bun acolo, am inventat eu, rugându-mă în gând să nu ceară să meargă acolo. Dar ce treabă ai cu dânsul?
- Am un răvaș pentru el.
- Păi de ce nu zici așa? Dar prin mail, wp nu era mai simplu? Sau pe fb, că tot omul are acolo un cont.
M-a privit curios și mi-am dat seama că nu cunoaște cuvintele acestea. Privirea lui m-a măsurat cu atenție, a întârziat pe blugii mei găuriți, de firmă. Instinctiv, mi s-a făcut rușine. Prin rupturile blugilor la modă mi se vedea pielea înroșită de frig. Îmi imaginam că era obișnuit cu doamne îmbrăcate în postavuri, cu manșon în care să-și încălzească mâinile fine, cu pălării sofisticate aduse de la Londra, cu botine din piele fină, nu ghetele mele rock cu lanțuri și ținte. M-am uitat cât de perfect era vestonul pe care îl purta, dintr-un material necunoscut mie, probabil gabardina secolului trecut, mănușile erau din piele, un lănțișor se zărea la marginea buzunarului, sigur avea ceas cum erau pe vremuri, cu capac. M-am tras spre marginea banchetei încercând să ies din raza privirii lui. Parcă nu mă mai simțeam așa bine în hainele mele.
-Călătoreșți undeva? m-a întrebat, privind sacul ce mi-l pusesem pe genunchi în dorința de a acoperi cât de cât blugii cu franjuri și găuri.
Păi na, m-am gândit, nu i-a scăpat nici sacul, o fi el de ultimul răcnet, dar nu-i pe gustul lui.
-Da, spre metrou, am zis fără a mă gândi. Apoi mi-am dat seama că nu are de unde știi de trenul subteran, cu peroane invadate de reclame stridente, monitoare, cu scările rulante pline de oameni grăbiți.
- Unde mergem? am întrebat ca să nu fiu nevoită să îi explic ce înseamnă metrou.
- Mai am de lăsat un pachet la Hanul lui Manuc. Sau s-a închis și el? m-a întrebat îngrijorat.
- L-au demolat.
Ce altceva puteam spune? Ce ar fi gândit văzând barurile de noapte, cafenelele moderne, ferestrele la care dansează femei imbracate sumar, lumea pestriță adunată acolo, bărbații tolăniți pe canapele scunde urmărind cu privirea fetișcanele cu fustă de-o palmă sau în colanți, cu telefoane moderne și părul vopsit în toate culorile. Turnul Babel era nimic pe lângă centrul vechi unde se fac tranzacții de tot felul, care de care mai dubioase.
-Nici Conu' Lache nu mai are prăvălia? a întrebat încet.
-Dacă îmi zici ce vindea, poate îmi dau seama de care Lache e vorba, că-s mai mulți pe aici, am răspuns malițios.
Începuse să-mi placă și Conu' Pandele, și Conu' Lache, și toți "conii" din lume. Erau vestigiile unei alte lumi, mai curate, mai adevărate decât cea în care această diligență se rătăcise.
-Lache Gândăcarul, îl știu toți, cel de face trandafirii verzi, albaștri, liliachii și stelele cu pereții trainici și frumos împodobite. A moștenit meseria din bătrâni. Bărbații și femeile din familia lui tot sorcovari și stelari au fost. Odată pe an se vând sorcovele și stelele. Acu, de sărbători.
Aoleu, conașe, am zis în sinea mea. Se merge și acum cu steaua, doar că e bolid și se duce prin cluburi, râdeam eu în sinea mea. Păi cine mai merge cu steaua acum? Mai vin câte unii, cam negricioși, cu niște blănuri aruncate în spinare și zgâlțâie o capră de lemn pe străzi, le mai aruncă lumea câte o bancnotă de la balcon. Copiii nu merg la colindat cu nicio stea, butonează pe android la jocurile de pe net sau poartă conferințe online. Nici nu mai ies din casă, zăpada o văd pe net. Sorcova?? eheee... ”Sorcova, vesela...” Poftim, am uitat cum era mai departe. Asta se spunea după trecerea în noul an. Mi-aduc aminte că erau niște glume pe vremea când eram mică și se modificaseră versurile, Culmea e că pe acelea le tin minte: ”și la anul să muriți în tramvai înghesuiți”. Era cât pe-aci să îmi scape varianta asta când l-am sorcovit pe tata, noroc că mi-am dat seama la timp.
- E plecat Lache, a avut o comandă mare de stele și a mers personal să le ducă, i-am răspuns cerându-i iertare lui Lache care de mult o colinda prin stele...
Chipul i s-a luminat, bucuros că măcar de unul aflase ceva sigur.
-Dacă vrei, dă-mi mie pachetul, i-l dau eu când se întoarce.
A coborât, s-a dus în spatele diligenței, a deschis o ușiță, a ales un pachețel mic, învelit în hârtie lucioasă și legat cu o panglică. Mi l-a dat zâmbind bucuros că, uite, una din misiuni va fi împlinită.
- Atunci nu mai am ce face aici, plec spre următoarea urbe. O iau pe la Șosea, dacă vrei, te duc, dacă ți-e în drum.
- Da, într-acolo mă îndreptam și eu. Dar, spune-mi, vii des aici, în capitală?
- Sunt la primul drum cu diligența. Mi-am făcut ucenicia la Hanul cu Tei. Avea două porți de acces pe ulițele Blănari și Marchitani. Ce de cocoane veneau să cumpere ce le doarea inima din cele 28 de prăvălii care desfăceau mărfuri de la Paris, Dresda, Viena. La etaj erau odăi unde se cazau drumeții osteniți. Apoi am lucrat ca băiat la masă, știi unde? La hanul lui Manuc. Îi zicea așa după numele turcului de l-a construit. Avea 107 odăi la etaj, cu mobilă somptuoasă, adusă din Stambul. La parter, 23 de prăvălii, 15 pivnițe boltite, 10 magazii unde se păstrau butoaiele cu vinuri, afumături, camere pentru servitori, bucătării și un tunel în care încapeau cam 500 de persoane. Când am fost în ucenicie acolo, dormeam într-una din odăi cu încă doi, eram mulți și ne inghesuiam în camere. În curtea interioară era o cafenea și o mică grădină cu fântână arteziană. Mare păcat că l-au demolat. Acolo s-a semnat un tratat foarte important. Știi care? s-a întors spre mine, privind serios.
-...Nu...
- În 1812, acolo s-a semnat tratatul în urmă căruia a rezultat ocuparea teritoriului Principatului Moldovei dintre Prut și Nistru de către Imperiul Rus.
Am tăcut. Mi-aminteam cum pe cheiul Dâmboviței acum câțiva ani scria peste tot Basaria=România...Simțeam năvală lacrimilor. Mi-era drag bătrânul acesta minunat, aș fi vrut să-l țin lângă mine cât mai mult.
Dar asta era lumea lui? Mizeria în care ne irosim zilele, preocupați de job, apoi cum să ne petrecem puținul timp liber, ori la o cafenea, că e în trend, ori pierduți în monitoarele telefoanelor sau înghițind toxine la greu în mall-uri. Fugi, bătrâne, fugi! Mai bine să nu știi ce asfalt bat copitele cailor tăi.
- Mai apoi, a continuat bătrânul, am fost băiat în casă la boierul Ștefănescu. Ce pregătiri se făceau de Crăciun! Știau să petreacă boierii. Aranjam masă mare cu farfuriile de porțelan de Bavaria și tacâmuri de argint englezești, puneam din loc în loc, alune sărate și țuica noastră de Văleni. Copiii se bucurau lângă brad deschizând cadourile. Ce minunății de jucării primeau. Toate de la Paris. Doamnele, chiar și de cele venite în vizită, puneau masa. Câte una se retrăgea să-și pudreze nasul. Aromele de parfum franțuzesc se amestecau cu cele ale bucatelor. Intrau în șir aducând platouri de alpaca argintată cu ouă umplute cu pastă de ficat de pasăre sau anșoa, decorate cu frunzulițe de mărar sau murături, roșii umplute cu brânza de vaci de la oltenii veniți să-și vândă marfă la Obor, mezeluri, neapărat salam de Sibiu, ghiudem, babic, kaizer, câte trei-patru feluri de brânzeturi, cașcavaluri, Camembert. Măsline naturale marinate, nu din cele negre. Apoi veneau sticlele de țuică, neapărat de Văleni și Pitești. Salata de beuf era făcută din maioneză pregătită în casă cu ouă de la Sărulesti și cu un ulei special adus din Albania, nu, nu ulei de măsline, altceva! Nu se mai știe calitatea în ziua de astăzi! Deasupra ei se făcea o cruce roșie, din gogoșari murați. Pâine albă și neagră, cumpărată de pe Lizeanu. Urma apoi piftia de porc și de curcan cu murături și felii de ou în aspic. După ce se bucurau boierii de toate bunătățile astea, făceau o pauză. Domnii se retrăgeau în salon, vorbeau de afaceri, politică și curse de cai, iar doamnele despre modă, copii și actori. Apoi se ridicau de la masă, luau farfuriile și platourile folosite, ca să apară cu alte bunătăți: icre și pescărie. Icre de Manciuria și Beluga (negre) și icrele autohtone de știucă însoțite de lămâi frumos tăiate, în spirale. La icrele negre se mai adăuga unt de Sinaia și gălbenuș tare de ou. Pâine prăjită, de la cuptorul de pe Zece Mese. Apoi urmau șalău cu maioneză în sos alb de lămâie și somn la grătar. Se servea un vin alb sec, Fetească, de regulă. Se mai făcea o pauză, bărbații jucau table sau stos, iar doamnele își scoteau pantofii înalți ca să încalțe papuci de blană, de la Brașov. La un moment dat, gazda întreba: „Măi băieți, dar vouă nu vă este foame?” Semn pentru aducerea celor trei sute treizeci și trei de sarmale, cu mămăliguță făcută cu lapte din mălai de moară de piatră și smântână tot de la olteni. La sarmale mai apăreau pe masă și două-trei feluri de muștar, hrean și alte mirodenii de dres gustul, după poftă. Cine voia putea lua, înaintea sarmalelor, o ciorbică de perișoare sau o supă de pui. Apoi, fără vreo întrerupere, apăreau fripturile de porc, curcan și vânat, cartofii prăjiți pai-franțuzește, murăturile de multe feluri, gogonele, castraveți, gogoșari. Apoi mici bucățele de cârnat, ficat, rinichi, șorici, lebăr, caltaboș, mititei, Pomana porcului! Atunci serveam două feluri de vin roșu sec, Băbească și Pietroasele. Pentru copii se făcea un meniu separat, cu piure și șnițel vienez. Cine voia, comandă o cafea, făcută neapărat din cafea braziliană de la „Armeanul”. Doamnele preferau o ciocolată caldă cu frișcă atunci bătută. Se mai sta și se mai discuta preț de la vreo oră, se puneau la cale logodne și încuscriri, călătorii și vacanțe. Undeva, în salonul mic, se auzea un patefon, iar domnii invitau doamnele la dans! Apoi începeau să fie aduse fructele și dulciurile, toate odată, ca să aleagă omul și să se sature numai vazându-le! Portocale, mandarine, banane, ananasi, mere, pere și un… pepene! Urmau cozonacii, imenși, parfumați, plini de nucă, stafide și de cacao. Vinul se schimba cu dulcele Cotnari. Fursecuri de multe feluri și mărimi, prăjituri făcute numai în casă, cu gust fantastic, cum nu se mai fac, două torturi, mereu două. Un tort pentru Prunc și unul pentru Mama Lui, Fecioara Maria! Apoi, urma dansul, „konga” în toată casă, cadourile trăznite pe care și le făceau unul altuia mesenii, jocuri de societate, glume, bancuri, păcăleli, „mima”. Oamenii se distrau cât puteau și râdeau în hohote! De Crăciun nu se bea șampanie… doar de Revelion! Pe la ora zece noaptea se aducea o a doua cafea. Era semnalul că musafirii trebuie să se cam ducă pe la casele lor. A doua zi, prin curier, gazdele primeau cărțile de vizită ale mesenilor cu câte o scrisoare de mulțumire în care se arăta cât de bine s-au simțit… Dar asta ce clădire e? mă întrebă mirat.
Trezită din reveria provocată de evocarea acelor vremuri, m-am uitat în direcția indicată. Treceam pe lângă gigantul Orange, turnul rotund se înălța tăcut deasupra orașului. Ce să-i spun, cum să descriu multinaționala care a acaparat tot pe piața de telefonie mobilă făcând omul depnedent de ea?
-Eee, un siloz pentru grânele aduse pentru pâine.
-Înseamnă că s-a mărit mult capitala de când nu am mai venit eu, a spus, rămânâd pe gânduri.
-Cum te cheamă, conase? am îndrăznit să întreb, nu de alta, dar ca să am un nume pentru cel care m-a plimbat prin Bucureștiul anilor 40.
-Gherasim, fătucă mea!
Ne apropiam de ultima stație de metrou aflată în drum. Era târziu și nu știam cum aș fi putut să mă întorc altfel. Aș fi vrut să nu se termine drumul, să rămân în diligența lui Gherasim, în lumea lui frumoasă, fără interfoane, tablete, carduri, taxe și impozite. Off, am uitat să plătesc utilitățile!
-Gherasim, oprește, te rog, am ajuns.
A strunit caii și coamele lor s-au domolit. Erau argintii sau mi se părea mie? Vreau să rămân aici, strigam în sinea mea, povestește, Gherasim, spune-mi pe unde ai fost, pe cine ai cunoscut, hai , Gherasim...
S-a dat jos, a ocolit caii mângâindu-i în treacăt pe grumaz, a venit în dreptul meu și mi-a întins mâna ajutându-mă să cobor. Apoi s-a înclinat, a zâmbit și mi-a șoptit:
- La bună vedere, Adina!
S-a întors la locul său, m-a privit blând pentru ultima oară și caii au pornit ...trop, trop...trop...trop. Dar de unde știa cum mă cheamă?...
Rămăsesem ca un copil părăsit în drum urmărind diligența până am pierdut-o din priviri.
M-am uitat în jos, alb, peste tot alb. Abia atunci am văzut că ningea. În mâna aveam pachețelul pentru Lache. Am îndepărtat ambalajul și am deschis cutia mică. Înăuntru...o steluță din carton argintiu. Am mângâiat conturul ei, apoi am dus-o în dreptul inimii. M-am uitat spre întunericul care înghițise diligența.
-Mulțumesc, Gherasim! am strigat, mulțumesc!
Și fulgii cădeau ca o perdea de stele acoperind urmele unor alte vremuri.
adina v.
11. 01. 2019
* sursa detaliilor mesei de Crăciun - site-ul adevărul.ro
©Adina V. -Copyright
Împărtăşeşte-ne opinia ta:
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Comentarii:
Eu vreau să rămân ancorată în copilăria mea și să ignor cât se poate prezentul :)
Mulțumesc pentru popas, domnul George! :)
Adina Speranta
duminică, 27 ianuarie 2019
...o evocare plină de nostalgie...trist este că an de an vin tot mai rar copiii cu colinda...nu mai intru în detalii, dar în satul meu e dramatică situația...asta-i viața!
Georgebrancu
luni, 21 ianuarie 2019
Adrian Maniu
Al. O. Teodoreanu
Alecu Donici
Alecu Russo
Alexandru Alexianu
Alexandru Bogdanovici
Alexandru Hrisoverghi
Alexandru Macedonski
Alexandru Philippide
Alexandru T. Stamatiad
Alexandru Vlahuţă
Alexei Mateevici
Andrei Mureşanu
Anonim
Anton Pann
Artur Enăşescu
Benjamin Fondane
Bogdan Petriceicu Haşdeu
Calistrat Hogaș
Camil Petrescu
Carmen Sylva
Cezar Bolliac
Cincinat Pavelescu
Constantin Mille
Constantin Negruzzi
Constantin Oprişan
Costache Conachi
Costache Ioanid
Dan Botta
Demostene Botez
Dimitrie Anghel
Dimitrie Bolintineanu
Dimitrie Gusti
Dosoftei
Duiliu Zamfirescu
Dumitru Iacobescu
Dumitru Theodor Neculuță
Elena Farago
Elena Văcărescu
Emil Botta
Emil Cioran
Eusebiu Camilar
Gavril Rotică
George Bacovia
George Coşbuc
George Ranetti
George Topîrceanu
George Tutoveanu
Gheorghe Sion
Grigore Alexandrescu
Iancu Văcărescu
Ienăchită Văcărescu
Ilarie Voronca
Ioan Budai Deleanu
Ioan Iacob Hozevitul
Ioan S. Neniţescu
Ioanid Romanescu
Ion Barbu
Ion Heliade-Rădulescu
Ion Luca Caragiale
Ion Minulescu
Ion Neculce
Ion Șiugariu
Iosif Trifa
Iulia Haşdeu
Leonid Dimov
Lucian Blaga
Magda Isanos
Mateiu Ion Caragiale
Matilda Cugler-Poni
Mihai Eminescu
Mihail Kogălniceanu
Mihail Săulescu
Mihail Sadoveanu
Mircea Demetriade
Mircea Eliade
Nichifor Crainic
Nichita Stănescu
Nicolae Iorga
Nicolae Labiş
Octavian Goga
Panait Cerna
Radu D. Rosetti
Radu Gyr
Radu Stanca
Ştefan Octavian Iosif
Ștefan Petică
Traian Demetrescu
Tristan Tzara
Tudor Arghezi
Vasile Alecsandri
Vasile Cârlova
Vasile Conta
Vasile Militaru
Veronica Micle
Victor Eftimiu
Virgil Carianopol
Vladimir Streinu
Zorica Laţcu
Agatha Bacovia
Alexandru Andriţoiu
Alexandru Andrieş
Alexandru Busuioceanu
Alexandru Colorian
Alexandru Lungu
Alice Călugăru
Ana Blandiana
Ancelin Roseti
Andrei Ciurunga
Anghel Dumbrăveanu
Ara Alexandru Șișmanian
Aron Cotruș
Arsenie Boca
Aurel Dumitrașcu
Aurel Pastramagiu
Aurel Rău
Benedict Corlaciu
Camil Baltazar
Camil Poenaru
Cassian Maria Spiridon
Cezar Baltag
Cezar Ivănescu
Christian W. Schenk
Claudia Millian Minulescu
Cleopatra Lorințiu
Constanţa Buzea
Constantin Berariu
Constantin Michael-Titus
Constantin Noica
Corneliu Coposu
Corneliu Vadim Tudor
Dan Deşliu
Dan Rotaru
Daniel Drăgan
Daniel Turcea
Darie Novăceanu
Dimitrie Ciurezu
Dimitrie Stelaru
Dinu Flămând
Dominic Stanca
Dumitru Corbea
Dumitru Matcovschi
Dumitru Pricop
Dumitru Țiganiuc
Elena Armenescu
Elena Liliana Popescu
Emil Brumaru
Emil Isac
Eta Boeriu
Eugen Cioclea
Eugen Ionescu
Eugen Jebeleanu
Filip Brunea-Fox
Florența Albu
Gabriela Melinescu
Gellu Dorian
Gellu Naum
Geo Bogza
Geo Dumitrescu
George Călinescu
George Dan
George Drumur
George Lesnea
George Meniuc
George Ţărnea
Ghenadie Nicu
Gheorghe Azap
Gheorghe Grigurcu
Gheorghe Istrate
Gheorghe Pituţ
Gheorghe Tomozei
Gheorghe Zanat
Gherasim Luca
Grigore Hagiu
Grigore Vieru
Horia Vintilă
Ileana Mălăncioiu
Ioan Alexandru
Ioan Flora
Ion Brad
Ion C. Pena
Ion Caraion
Ion Dodu Bălan
Ion Horea
Ion Iuga
Ion Miloș
Ion Monoran
Ion Pachia-Tatomirescu
Ion Pillat
Ion Pribeagu
Ion Scriba
Ion Stratan
Ion Vinea
Iulian Boldea
Iulian Vesper
Leo Butnaru
Leonida Lari
Lucian Avramescu
Marcel Breslaşu
Maria Banuș
Mariana Marin
Marin Iorda
Marin Sorescu
Max Blecher
Mihai Beniuc
Mihai Codreanu
Mihai Ursachi
Mihu Dragomir
Mircea Cărtărescu
Mircea Ciobanu
Mircea Dinescu
Mircea Ivănescu
Mircea Manolescu
Mircea Micu
Mircea Pavelescu
Mircea Streinul
Miron Radu Paraschivescu
Nichita Danilov
Nicolae Corlat
Nicolae Dabija
Nicolae Davidescu
Nicolae Neagu
Nicolae Țațomir
Nina Cassian
Nora Iuga
Octav Sargețiu
Octavian Paler
Otilia Cazimir
Palaghia Eduard Filip
Paul Sava
Pavel Boțu
Pavel Coruț
Petre Ghelmez
Petre Stoica
Petru Creţia
Radu Cârneci
Radu Tudoran
Rodica Elena Lupu
Romulus Guga
Romulus Vulpescu
Sașa Pană
Sesto Pals
Simion Stolnicu
Sorin Cerin
Spiridon Popescu
Ştefan Augustin Doinaş
Ştefan Baciu
Ștefan Radof
Stefan Tanase
Ștefania Stâncă
Stephan Roll
Theodor Damian
Traian Calancia
Traian Chelariu
Traian Dorz
Traian Furnea
Tudor George
Valeria Boiculesi
Valeriu Gafencu
Vasile Copilu-Cheatră
Vasile Posteucă
Veronica Porumbacu
Victor Sivetidis
Victor Tulbure
Virgil Diaconu
Virgil Gheorghiu
Virgil Teodorescu
Zaharia Bârsan
Zaharia Stancu
Adam Puslojić
Adelbert von Chamisso
Ady Endre
Afanasii Fet
Ahmad Shamlou
Ahmet Hașim
Alain Bosquet
Albert Camus
Alberto Blanco
Alberto Serret
Alceu
Aldo Palazzeschi
Alejandra Pizarnik
Alejo Carpentier y Valmont
Aleksandr Blok
Aleksandr Puşkin
Aleksandr Soljeniţîn
Alexander Penn
Alfred de Musset
Alfred, Lord Tennyson
Alphonse de Lamartine
Amalia Iglesias Serna
Anaïs Nin
Anatole France
André Breton
André Marie Chénier
Anna Ahmatova
Anne Sexton
Antoine de Saint-Exupery
Antonio Machado
Áprily Lajos
Arany János
Arhiloh
Aristóteles España
Arthur Rimbaud
Attila József
Baba Tahir
Babits Mihály
Balázs Béla
Bartók Béla
Bella Ahmadulina
Bertolt Brecht
Blas de Otero
Bob Dylan
Boris Pasternak
Carl Sandburg
Carlos Drummond de Andrade
Cecilia Meireles
Cesar Vallejo
Cesare Pavese
Charles Baudelaire
Charles Bukowski
Charles Guérin
Charles Perrault
Charles Simic
Christian Morgenstern
Cintio Vitier
Concha Urquiza
Coral Bracho
Dante Alighieri
David Avidan
Dino Campana
Dmitry Merezhkovsky
Dsida Jenő
Du Fu
Edgar Allan Poe
Edith Sodergran
Eduardo Galeano
Edward Estlin Cummings
Edward Hirsch
Efraín Barquero
Efrain Huerta
Eli Galindo
Elizabeth Barrett Browning
Elizabeth Bishop
Emile Verhaeren
Emily Dickinson
Enriqueta Ochoa
ERĀQI
Erich Fried
Erich Kastner
Estanislao del Campo
Eugenio Montale
Eugenio Montejo
Eunice Odio
Evgheni Evtuşenko
Ezra Pound
Fadwa Tuqan
Farkas Árpád
Federico Garcia Lorca
Félix Grande
Feodor Dostoievski
Fernando Pessoa
Fiodor Tiutcev
Firdousi
Forugh Farrojzad
Francesco Petrarca
Francis Jammes
Francois Villon
Franz Kafka
Friedrich Hölderlin
Friedrich Nietzsche
Friedrich von Schiller
Gabriela Mistral
Gabriele d'Annunzio
Georg Trakl
George Gordon Byron
Gérard de Nerval
Gerhard Fritsch
Giacomo Leopardi
Giambattista Basile
Giorgios Seferis
Giosuè Carducci
Giuseppe Ungaretti
Guillaume Apollinaire
Gunnar Ekelof
Gunter Grass
Gustaf Munch Petersen
Hafez
Heinrich Heine
Henry Wadsworth Longfillow
Henry Wadsworth Longfillow
Hermann Hesse
Herta Muller
Hiba Abu Nada
Hilde Domin
Homer
Horiguchi Daigaku
Howard Nemerov
Hristo Botev
Iannis Ritsos
Ingeborg Bachmann
Iosif Brodski
Ismail Kadare
Ivan Bunin
Jabra Ibrahim Jabra
Jack Kerouac
Jacques Prevert
Jaishankar Prasad
James Weldon Johnson
Jan Twardowski
Jean de La Fontaine
Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Jenny Joseph
Jidi Majia
Joachim Ringelnatz
Joan Maragall
Johann Wolfgang von Goethe
John Berryman
John Keats
John Milton
Jorge Guillén
Jorge Luis Borges
Jorge Teillier
José Ángel Buesa
José Antonio Ramos Sucre
José Emilio Pacheco
José Eustacio Rivera
Jose Hernandez
José Martí
José Saramago
Jose Watanabe
Joy Harjo
Juan Gregorio Regino
Juan Ramón Jiménez
Juana de Ibarbourou
Juhász Gyula
Jules Romains
Julio Cortázar
Julio Flórez Roa
Kabir
Kalidasa
Karin Boye
Kenneth Patchen
Khalil Gibran
Kobayashi Issa
Kobayashi Issa
Kölcsey Ferenc
Konstantin Balmont
Konstantin Simonov
Konstantinos Kavafis
Kostas Varnalis
Kosztolányi Dezső
Krzysztof Kamil Baczyński
Kusano Shinpei
Langston Hughes
Lao Tse
Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha
Leopold Sedar Senghor
Lev Tolstoi
Li Po
Lina de Feria
Lisa Zaran
Louis Aragon
Louise Gluck
Ludwig Fulda
Ludwig Uhland
Luis Cernuda
Luis de Góngora y Argote
Luís Vaz de Camões
Mahmoud Darwish
Manuel del Cabral
Marc Chagall
Marc Girardin
Margaret Atwood
Margarita Michelena
Margo Tamez
Marguerite Yourcenar
Marina Ţvetaeva
Mario Benedetti
Mario Vargas Llosa
Màrius Torres
Mark Talov
Matsuo Basho
Maurice Maeterlinck
Maxim Gorki
Menelaos Ludemis
Michelangelo
Miguel de Unamuno
Miguel Hernández
Miguel Perez Ferrero
Mihail Lermontov
Moulavi
Muhsin Al-Ramli
Murilo Mendes
Nahapet Kuceac
Najwan Darwish
Nancy Morejón
Nazim Hikmet
Nicanor Parra
Nicolás Guillén
Nikolai Rubţov
Nikolaus Lenau
Nikolay Gumilyov
Nikos Karouzos
Nima Youshij
Octavio Paz
Odisseas Elytis
Olaf Bull
Omar Khayyam
Ömer Faruk Toprak
Oscar Wilde
Osip Mandelştam
P Mustapaa
Pablo Neruda
Pablo Picasso
Par Lagerkvist
Paramahansa Yogananda
Patrícia Galvão (Pagu)
Paul Celan
Paul Eluard
Paul Valéry
Paul Verlaine
Paulo Coelho
Pavol Janík
Pedro Salinas
Percy Bysshe Shelley
Pierre de Ronsard
Pilinszky János
R. S. Thomas
Rabindranath Tagore
Rafael Alberti
Rafael Obligado
Rainer Maria Rilke
Ralph Waldo Emerson
Rasul Gamzatov
Refaat Alareer
Reményik Sándor
Rene Char
Richard Bach
Rimma Kazakova
Robert Burns
Robert Desnos
Robert Frost
Roberto Bolaño
Rolando Cárdenas
Rosario Castellanos
Roy Fisher
Rubén Darío
Rudyard Kipling
Rumi
Ryōkan Taigu
Saadi
Şabestari
Saint-John Perse
Salamon Ernő
Salvatore Quasimodo
Samuel Taylor Coleridge
Sándor Márai
Sandor Petofi
Sappho
Sara Teasdale
Seamus Heaney
Serghei Esenin
Silva Kaputikyan
Sir Muhammad Iqbal
Sohrab Sepehri
Stephane Mallarme
Stephen Crane
Sylvia Plath
T.S. Eliot
Tadeusz Różewicz
Tahsin Saraç
Taras Șevcenko
Tassos Leivaditis
Ted Hughes
Thomas Moore
Titos Patrikios
Tomas Tranströmer
Tóth Árpád
Vasko Popa
Velimir Hlebnikov
Vera Pavlova
Vicente Aleixandre
Victor Hugo
Vinicius de Moraes
Vladimir Maiakovski
Vladimir Nabokov
Voltaire
Vörösmarty Mihály
W. H. Auden
Walt Whitman
Wang Wei
Wilhelm Busch
William Blake
William Butler Yeats
William Carlos Williams
William Ernest Henley
William Shakespeare
William Wordsworth
Wislawa Szymborska
Yahya Benekay
Yuri Kageyama
Cel mai mare vulcan din lume este Mauna Loa din Hawaii. Se extinde pe o lungime de 15,2 km.
1924 -S-a născut Bent Fabric (Bent Fabricius-Bjerre), pianist şi compozitor danez.
1970 -Adunarea Generala a ONU a aprobat "Tratatul privind denuclearizarea fundului marii", semnat la 11.02.1971, la Moscova, Washington si Londra.
”Poezia sa, în cea mai mare parte, deşi construită în note grave
Cuvinte mari, abia atingându-se..., valery
Cultivare, cultură și împărtășire!
Zidul de Mărgean, narcispurice
Scrierile poetului conțin informații atât despre motivele și
Trilogia HISTORIARUM, nicu hăloiu
Cartea poate fi achiziționată de pe site: libris.ro
Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine, maria.filipoiu
Vă mulțumesc din suflet domnule Andrei Stomff, pentru minunata carte
Zidul de Mărgean, Emilian Lican
Distribuie: